Jeśli chcesz osiągnąć sukces z młodzieżą, nie ucz ich rywalizacji – pamiętaj, dzieci lubią zabawę, ucz w ten sposób, pamiętając, że ich wspomnienia zaowocują w przyszłości

O tym, jak motywować młodych druhów do aktywności, o ciekawym projekcie dla kierowców drogowych i braniu współodpowiedzialności za najmłodszych, w „Strażaku” 12/2021 opowiada opiekunka MDP w Mysłowie Wioleta Chylińska.

Dolnośląskie

Ochotnicza Straż Pożarna w Mysłowie została założona w 1946 roku. Mysłów (gm. Bolków, pow. jaworski) to mała wieś licząca około 500 mieszkańców przychylnie nastawionych do działalności straży pożarnej. Pierwsza młodzieżowa drużyna pożarnicza została utworzona w 2000 roku, opiekunem został druh Roman Iwuć. W sierpniu 2016 roku podczas międzynarodowych zawodów zorganizowanych w czeskich Albrecchticach młodzież wykazała się ogromną determinacją, pokonując swoich rówieśników, i stanęła na najwyższym stopniu podium.

Nowa MDP

W roku 2019 opiekunem MDP zostałam ja. Młodzieżowa Drużyna Pożarnicza OSP Mysłów, po kilku latach nieistnienia, została „reanimowana”. W przeciągu kilku tygodni mieliśmy 13 członków, obecnie pod moją opieką jest 18 osób w wieku od 8 do 17 lat, w tym 6 dziewcząt.

Nasze zbiórki nie mają jednolitego charakteru, staramy się spotykać nie rzadziej niż raz w miesiącu, jeśli czas pozwala to nawet co tydzień. Brakuje nam miejsca na zbiórki, nie mamy swojej salki, więc robimy miejsce w jednym z garaży i tam spędzamy wspólnie czas. Temat zajęć wynika z potrzeb, zazwyczaj staramy się opowiadać (nie uczymy się na pamięć), a pokaz z teorią w formie zabawy jest najlepszą taktyką nauki dzieci i młodzieży.

Zamiast mandatu szkolenie

Posiadamy na swoim koncie również niestandardowe zbiórki, m.in. w formie online poprzez platformę Zoom oraz zbiórki w terenie mające na celu zwiedzanie naszej okolicy. Motywujemy się nawzajem, nie rywalizujemy. Podejmujemy działania w grupie kilku osób, jak np. akcja w powiecie karkonoskim „Szkolenie zamiast mandatu” (można nas było zobaczyć 5 września 2021 roku w głównych wiadomościach stacji Polsat), podczas której przeprowadzaliśmy szkolenia dla kierowców łamiących przepisy ruchu drogowego. Takie inicjatywy nakręcają pozostałych członków MDP, aby bardziej aktywnie działać.

Nasze projekty

Jako drużyna staramy się odnosić do siebie z szacunkiem. Na zbiórkach trzymamy się określonych zasad ‒ posiadamy swoje wewnętrzne ustalenia, których każdy przestrzega. Coraz więcej organizacji dostrzega nas i nasze aktywne działanie na szczeblu lokalnym. Ostatnie akcje z serii „Szkolenie zamiast mandatu” z jeleniogórską policją pokazały, iż jesteśmy drużyną, która posiada duży potencjał. Mieliśmy przyjemność uczestniczyć w projekcie „Od-zapomniane”, gdzie zostaliśmy zaproszeni do nakręcenia filmu przedstawiającego historię straży pożarnej. Młodzież mogła zadawać pytania doświadczonemu, emerytowanemu strażakowi. Wspaniałe doświadczenie, które dało nam obraz tego, jak w ciągu kilkudziesięciu lat zmieniła się straż pożarna.

Niejednokrotnie stawaliśmy na podium podczas manewrów medycznych organizowanych w Malczycach czy Bolkowie. Podczas trudnego czasu związanego z pandemią COVID-19 aktywnie działaliśmy, podnosząc świadomość wśród lokalnego społeczeństwa w zakresie bezpieczeństwa sanitarnego, ochrony środowiska, odwiedzaliśmy bezdomne psy w schronisku. W ostatnim czasie mieliśmy okazję zmierzyć się na I Olimpiadzie MDP w Bielsku-Białej, skąd wróciliśmy z bagażem doświadczeń i wspaniałymi wspomnieniami. Ogromna duma ogarnęła nas po uczestnictwie w manewrach MDP zorganizowanych w październiku tego roku w Legnickim Polu, gdzie jedna z naszych drużyn zajęła III miejsce.

Zdobywamy szczyty

Młodzież pod moją opieką poznaje góry, bowiem mieszkamy bardzo blisko Karkonoszy, co daje nam możliwość aktywnego spędzania czasu. Zdobyliśmy m.in. najwyższy szczyt Śnieżkę. Rodzice dają mi ogromne wsparcie i motywację do dalszego działania, niejednokrotnie pomagają w organizacji wycieczek, proponując wspólny transport swoich pociech w uzgodnione miejsca. Jesteśmy małą jednostką, która ma ograniczony budżet, ale mnóstwo motywacji i chęci do działania. Stawiając sobie cel, staramy się go realizować na najwyższym poziomie, aby młodzież miała cudowne wspomnienia.

Najaktywniejsi

Gracjan Gackiewicz, jako członek MDP, aktywnie udziela się podczas przeprowadzania pokazów i szkoleń z zakresu pierwszej pomocy. W sierpniu 2020 roku wykazał się swoją wiedzą i umiejętnościami podczas pokazu zorganizowanego dla dzieci ze świetlicy wiejskiej w Pogwizdowie. Uczestniczył też w akcji charytatywnej na Górze Szybowcowej w Jeleniej Górze, która została zorganizowana na rzecz dzieci z domów dziecka powiatu jeleniogórskiego i jaworskiego. Hubert Zakrzewski oraz Kinga Koszela także chętnie biorą aktywny udział w akcjach pokazowych z zakresu pierwszej pomocy czy też odwiedzinach w schronisku dla bezdomnych zwierząt. Kinga wyróżnia się na tle drużyny swoim zaangażowaniem i stuprocentową frekwencją na zbiórkach.

W góry na pomoc

Jesteśmy jednostką, która bardzo aktywnie udziela się w akcjach charytatywnych. W kwietniu tego roku zorganizowaliśmy wejście czarnym szlakiem grupy 20 strażaków w ubraniach bojowych na Śnieżkę pod hasłem „Zdobywamy szczyt dla Wiktorka”. Podczas tej akcji zebraliśmy sporą sumę dla chorego chłopczyka, podobnie jak w trakcie listopadowego zdobycia Śnieżki dla córki strażaka z OSP Granica. U Marcelinki zdiagnozowano guza mózgu. Uśmiechy na twarzach, ogrom motywacji oraz nadzieja na całkowite wyleczenie Wiktorka i Marcelinki dały nam siłę i motywację.

Jako opiekun staram się poznać słabe i mocne strony każdej osoby, która należy do naszej MDP. Jeśli chcesz osiągnąć sukces z młodzieżą, nie ucz ich rywalizacji ‒ pamiętaj dzieci lubią zabawę. Bądź stanowczym opiekunem, ale staraj się wcielić w rolę dziecka. Pamiętaj, że do sukcesu prowadzi wspieranie dzieci i motywowanie. Jeśli nie masz pieniędzy na nagrody rzeczowe, staraj się wykorzystać to, co masz w sobie, czyli dobre słowo i pochwałę. To zależy od ciebie jako opiekuna MDP, którą drogę wybierzesz. Ja jestem ogromnie dumna z „moich dzieci”. Wiem, że zawsze mogę na nie liczyć, z wielką pasją poświęcam im każdą wolną chwilę.